“El
departament de Var. Hyères”. 1932 Henri Cartier-Bresson
Analitzeu
aquesta imatge considerant els aspectes següents:
— Els elements
formals i estètics;
- Enquadrament.
•
Format:
Rectangular apaïsat.
•
Pla: Pla
general d’un carrer amb unes escales en primer pla ocupant tota la part
inferior de la imatge i un ciclista al fons a l’esquerra.
•
Composició.
•
Centre
d’interès: Compartit per les escales i
sobretot el ciclista, que és on es dirigeix la nostra mirada després de
recórrer la imatge.
•
Línies
dominants: Les corbes, de les baranes i el cantell de la vorera, que formen una
espiral fins al ciclista. També hi ha uns ritmes en les Línies dels barrots i
dels esglaons de les escales.
•
Composició:
La composició és a terços situant el ciclista en el nucli superior esquerra i
carregant el pes visual sobre aquest i la part inferior de la imatge.
•
Mirades:
es juga amb la mirada del lector de la imatge que baixa les escales seguint
l’espiral fins a arribar al ciclista.
•
Equilibri
visual: Imatge molt equilibrada, tot és col·locat al lloc apropiat.
•
Angulació: Picat
•
Enfocament i profunditat de camp: Tot queda enfocat excepte el ciclista que es
mou i una part molt petita de la barana a la part esquerra. Gran profunditat de
camp, el fons també està enfocat.
•
Il·luminació i color: La il·luminació és molt neutre, és natural difusa, sense
ombres molt marcades. La imatge és en blanc i negre però sense un clarobscur
molt pronunciat, si no que hi ha una gama de grisos molt amplia i per tant un
gran equilibri de masses. Molt ben entonada.
— Els valors de significat.
•
Característiques de la imatge.
·
Graus d’iconicitat: És una imatge realista,
segurament buscada. El fotògraf ha esperat que passés un ciclista per fer la
foto.
·
Graus de senzillesa o complexitat: És relativament
complexa, per què apareixen molts elements, però fàcil d’interpretar.
·
Grau de monosèmia o polisèmia. Interpretació de la
imatge i/o text: La imatge és fàcil d’interpretar, ja que el fotògraf ha buscat
crear una imatge on la mirada de l’espectador acompanya el moviment del
ciclista i on a pesar que sabem que no és així sembla que hagi baixat per les
escales. Imatge molt rítmica i amb un gran sentit del moviment.
·
Grau d’estereotip o originalitat: Molt original,
buscant el moment precís per fer la imatge. Model per fotografies d’aquest
estil.
•
Recursos expressius: El recurs de la ironia i de la
repetició és molt present en la imatge, en plantejar la possibilitat d’una nova
trajectòria de la bicicleta i la reiteració d’elements iguals en la composició.
•
Funcions de la imatge.
·
La imatge és molt poètica i ens convida a participar
del moviment, a baixar per aquestes escales.
- Codis visuals:
·
Codi espacial:
•
L’enquadrament horitzontal reforça la direcció i
moviment del ciclista i en deixar les escales en la part inferior crea molta
profunditat.
•
Angulació: el picat distorsiona la mida de les
escales respecte a la figura i ens porta com espectadors, a seguir les escales.
·
Gestual: El gest del ciclista reforça el moviment.
·
Escenogràfic: L’entorn (les escales i el carrer)
agafen molta importància i són protagonistes de la imatge junt amb el ciclista.
·
Lumínic: La llum neutra crea un ambient, on tot
s’integra s’equilibra.
·
Cromàtic: El to homogeni de blan i negre fa que la
nostra mirada sigui global, integradora, i els ritmes i la composició agafi
molta força. Per altra part reforça el caràcter urbà del tema.
·
Simbòlic: La composició en espiral de la imatge
relacionaria la imatge amb l’associació que habitualment es fa de ciutat i
moviment.
·
Gràfics: El fet de ser una fotografia analògica
remarca la dificultat de realitzar la imatge amb aquest enquadrament tan
precís.
·
De relació: La composició en espiral és molt típica
en el barroc, que tenia com característica l’èmfasi del moviment. També és una
forma que es relaciona amb el nombre auri i les composicions harmòniques.
•
Interacció verboicònica.
·
Tipus de relació entre text i imatge: El text
complementa la imatge, ens informa d’on ha estat realitzada la imatge i dóna
suport al sentit urbà.
Imatge d’un dels grans fotògraf del S. XX,
que magistralment i amb gran originalitat ha estat capaç de fotografiar en “l'instant
décisif ” una realitat urbana plena d’equilibri i moviment alhora, poesia i
bellesa, fent-nos participar com espectadors de la imatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada